• Agenda:

    Zondag 27 mei 2018
    9.30 uur, Irenekerk
    Voorganger: ds. G. Knol

  • College van Kerkrentmeesters

    De kerkrentmeesters beheren de financiën, goederen en gebouwen van de kerkelijke gemeente.

    Het college van kerkrentmeesters bestaat uit een team van 7 personen waarvan 4 ouderling kerkrentmeesters, die dus ook in de kerkenraad zitten. Ook is er één adviserend lid. Zij vergadert 1x per drie maanden. Eén van de ouderling-kerkrentmeesters is lid van het moderamen.

    Taken:
    • Lid van de kerkenraad en eventueel dienstdoend ouderling volgens rooster;
    • Lid van het college van kerkrentmeesters;
    • Meedenken t.a.v. een verantwoord financieel beleid op het terrein van verkrijgen en beheer van geldmiddelen en het beheer van de bezittingen;.
    • Aanspreekpunt voor beheerder van kerkelijke gebouwen;
    • Werkgeverszaken.

    Collecten:
    • Elke zondag wordt er in de kerk gecollecteerd voor kerk en diaconie.
    • Elk jaar in januari wordt er aan de leden gevraagd aan te geven, welk bedrag zij dit jaar aan de kerk gaan geven (Actie kerkbalans). Voor u als lid is dit een moment om de hoogte van uw bijdrage te heroverwegen en voor de kerk is het belangrijk om te weten, waar ze ongeveer op kan rekenen.
    • Ten tijde van Dankdag wordt er een inzameling gehouden door middel van acceptgiro’s.

    Verjaardagfonds:
    Ook het verjaardagfonds valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkrentmeesters. Er is een ledenlijst die hieraan mee doen en de meeste leden een ook sommige niet kerkelijke leden ontvangen van het verjaardagsfonds een felicitatie + een verzoek om een vrijwillige gift voor hun verjaardag. Een aantal vrijwilligers zet zich hiervoor in. De opbrengst wordt gebruikt voor specifieke doeleinden ter verfraaiing van het kerkgebouw en de verenigingsgebouwen in de ruimste zin van het woord.

    Heeft u vragen of wilt u meer informatie over bovenstaande dan kunt u contact opnemen via e-mail kerkrentmeesters@pknbhk.nl.
    College-van-Kerkrentmeesters

    Solidariteitskas:

    Elk jaar krijgt u een acceptgiro in de bus van de solidariteitskas. Om dit nog eens extra bij u onder de aandacht te brengen dit stukje. De helft van dit bedrag zijn wij als gemeente verplicht om af te dragen aan de landelijke kerk, en wordt aangewend voor initiatieven zoals
    hieronder beschreven. Het andere deel komt ten goede aan onze eigen gemeente.
    Wij bevelen het u van harte aan!

    De Solidariteitskas wordt gevuld door een verplichte vaste jaarlijkse bijdrage van alle leden van de Protestantse Kerk. Een gemeente die door omstandigheden tijdelijk niet
    ‘zelfvoorzienend’ kan zijn, kan een beroep doen op de Solidariteitskas. Die steun heeft altijd een tijdelijk karakter.
    De Solidariteitskas is in het leven geroepen vanuit de gedachte dat je als plaatselijke gemeente deel uitmaakt van de landelijke kerk, en daarmee verantwoordelijk bent voor elkaar. In de afgelopen jaren zijn heel wat aanvragen voor steun uit de Solidariteitskas binnengekomen.
    De Commissie Steunverlening bepaalt welke aanvragen gehonoreerd worden.

    Gericht op mensen, niet op stenen:
    De opbouw van de gemeente is meer doorslaggevend dan het in stand houden van een gebouw. De kerntaken van de plaatselijke gemeente moeten goed kunnen worden uitgevoerd: pastoraat, diaconaat en missionair werk. Daarnaast wordt uit de Solidariteitskas geput om noodzakelijke activiteiten te verrichtend ie niet door één gemeente op te brengen zijn.

    Bovenplaatselijk pastoraat:
    Pastoraat is een bijzondere vorm van hulpverlening. Overal waar mensen elkaar ontmoeten en bijstaan in de naam van Christus is sprake van pastoraat. Hierbij gaan mensen een relatie aan met elkaar om samen een weg te zoeken in geloofs- en levensvragen. In het bovenplaatselijke pastoraat gaat de aandacht uit naar groepen mensen in de samenleving die in bijzondere omstandigheden verkeren, zoals mensen in krijgsmacht, ziekenhuizen of gevangenissen. Maar ook studenten of varenden, die niet in de gelegenheid zijn om regelmatig in de eigen gemeente mee te leven.
    Meer informatie over dit pastoraat vindt u op www.pkn.nl/pastoraat.

    Dovenpastoraat:
    Doven en slechthorenden zijn gewoon lid van een gemeente, maar tussen doven en horenden in staat een handicap. Horenden communiceren met gesproken woorden, doven veelal met gebaren. Om deze handicap te overbruggen, is er het dovenpastoraat. Predikanten en vrijwilligers verzorgen pastoraat, catechese en eredienst. Ook geven zij toerusting aan plaatselijke kerken hoe deze hun dove gemeenteleden tot hun recht kunnen laten komen. Sinds 2013 onderzoekt het project ‘Doventhuisgemeente’ mogelijkheden tot vernieuwing, in aanvulling op het bestaande werk.

    Nieuws vanuit de Kerkrentmeesters:

    Waar hebben de kerkrentmeesters zich de afgelopen periode ondermeer mee bezig gehouden?

    Zoals ook meegedeeld op de gemeenteavond van 14 maart jl. is de verwarmingsinstallatie van de Sebastiaankerk helaas afgekeurd en deze zal wellicht gelijktijdig met een renovatie worden vernieuwd. Dit houdt echter in dat wij, in elk geval in het stookseizoen, geen gebruik kunnen maken van deze sfeervolle kerk en zijn wij genoodzaakt om de dienst op Stille Zaterdag te houden in de Stefanuskerk in Holwierde, aanvang 21.00 uur.

    Er is veel gewerkt aan en overleg gepleegd over onderhoud aan de Irenekerk. Lange tijd is er geen groot onderhoud gepleegd aan dit kerkgebouw en het bijbehorende gebouw “Irene”. Omdat we zorg willen dragen voor een toegankelijke, werkbare en uitnodigende ruimte is er na de zomer gestart met het realiseren van een nieuwe stoep, deze werkzaamheden moesten voortijdig worden stilgelegd vanwege de weersomstandigheden doch binnenkort zal één en ander worden afgewerkt.

    Er is  de afgelopen weken onder leiding van Duurt Dijkman door enkele vrijwilligers hard gewerkt aan een face-lift van de zalen van gebouw “Irene” en samen met de al eerder aangeschafte nieuwe gordijnen, mede gefinancierd door het verjaardagsfonds, ziet alles er nu weer piekfijn uit. Op deze plek wil ik de mensen die zich hiervoor hebben ingezet dan ook hartelijk bedanken. Om vóór de zomervakantie nog de keuken en de toiletgroep te kunnen vernieuwen en het buitenterrein te bestraten zijn de besprekingen hiervoor in een afrondende fase en we hopen dat er tijdig gestart kan worden met de uitvoering zodat we na de zomer kunnen beschikken over toegankelijke gebouwen waar het goed toeven is.

    Namens de kerkrentmeesters, Lina van Zanten